Intensieve begeleidingmaand

De intensieve begeleiding is een maand lang training en sportmassage.

Een aantal lichamelijke problemen bij paarden ontstaan tijdens of als gevolg van de training. Met sportmassage kan je de problemen voor zijn, maar voorkomen is beter dan genezen. Daarom is een juiste training van belang.
Ik ben verslaafd aan de biomechanica van een paard, en heb daarom ook de opleiding paardensportmassage gedaan. Al deze informatie verwerk ik in mijn lesgeven en het bewust rijden van een paard.
Naast de lessen zie ik de massage als een aanvulling in het totale plaatje. Een ontspannen paard kan zijn spieren optimaal benutten. Door de sportmassage gaat het lichaamsgebruik van de paarden er op vooruit.

Ik kom in een maand 8 x bij jou op locatie. Ik vraag voor deze 8 keer dat ik langs kom en het trainingsplan in totaal: € 250,- (incl kilometerkosten tot 30 km van Amersfoort)

De eerste keer ziet er als volgt uit:
Ik heb vooraf op de email een vragenlijst gestuurd over je paard, training en eventuele klachten. Vervolgens halen we je paard erbij en ga ik hem bekijken en voel ik de spieren af, ik voel of er verschil zit tussen de spieren, warmteverschillen, verharde spiergroepen en vergelijk deze met het exterieur van je paard. Vervolgens zadelen we je paard op en beginnen we aan de eerste les

Vervolgens maak ik een gericht plan voor de komende 7 dagen. Dit zal waarschijnlijk zijn: 2x les, 1x massage, 2x les 1x massage en laatste dag voel ik weer vooraf alle speren af met vervolgens een afsluitende training.

Wanneer is deze trainingsmaand goed voor jou?
• Problemen met poetsen/aansingelen/zadelen/opstappen
• Gedragsverandering (chagrijniger/onrustiger)
• Verzet (staken, zwaaien met staart)
• Abnormale weigeringen

Ongelijkheid:
• Li/Re moeilijker stelling/buiging aannemen
• Li/Re wijken/appuyeren/schouderbinnenwaarts etc.
• Galop of galop aanspringen op 1 kant moeilijker
• Galopwissel naar 1 kant moeilijker
• Na de sprong steeds op hetzelfde voorbeen landen
• Ene voorbeen hoger optillen dan andere boven de sprong

Algemeen:
• Moeilijker stelling/buiging aannemen
• Verruimen of verzamelen moeilijker
• Zijgangen gaan lastiger
• Niet willen loslaten van de rug
• Minder voorwaarts of juist heel loperig
• Vasthouden boven de hindernis
• Oefeningen niet kunnen uitvoeren
• Moeilijker voorwaarts neerwaarts
• Door binnenbeen vallen

Gangen
• Onregelmatigheden of taktfouten in de gangen
• Korter lopen of minder naar voren brengen van het voor/achterbeen.
• Moeilijker in de overgangen / hupje bij aandraven
• Struikelen

Gezondheid
• Aan het begin van het werk erg stijf zijn
• Hij oogt niet fit
• Hij lijkt zuur geworden
• Verminderde bespiering
• Geen plezier beleven aan het rijden

Ik heb verschillende paarden opgeleid en uitgebracht t/m Z niveau en ben nog steeds met meerdere paarden actief in de wedstrijdsport. Ik geniet van het begeleiden van mensen en het verbeteren van de combinatie ruiter en paard. Ik vind het een uitdaging om een combinatie naar een hoger niveau in de sport te helpen.

In mijn lessen besteed ik veel aandacht aan het bevestigen van de basis, ontspanning, rechtgerichtheid, een goede verbinding met een zachte hand en een goede harmonie tussen de ruiter en het paard belangrijk.
Ik vind het erg belangrijk dat een paard het werk graag voor zijn ruiter wilt doen. Ik pas de methode die ik kies op het paard aan, en niet andersom. Ik bouw de training gestructureerd op en maak veel gebruik van oefeningen om bepaalde spiergroepen aan te spreken. Door een paard correct te trainen kunnen we ons paard sterk en gezond houden en veel problemen voorkomen, verhelpen of verminderen.

Tijdens de training zal ik ook bezig zijn met het actief houden van de achterhand & tempocontrole. Uiteraard dient een paard goed op het been van de amazone/ruiter te reageren en naar de hulp terug te komen. Ook hoort hij te wachten tot jij zelf een ander tempo aan geeft in plaats van dat hij zelf trager of juist sneller wordt.
Ook is het erg belangrijk dat het paard in evenwicht loopt, dit heeft voornamelijk te maken met de spieropbouw van een paard. Elk paard heeft een makkelijke en een minder makkelijke kant, dit verschilt per paard. Als hij makkelijk naar een kant buigt heeft hij op deze kant korte spieren, deze zijn stijf en kunnen zich moeilijk lang maken, de andere kant is dan weer erg slap en kan moeilijk aanspannen en korter worden.We willen de spieren aan beide kanten even soepel en sterk te maken. De spieren moeten zich aan beide kanten evenveel kunnen oprekken als kunnen aanspannen. De spieren worden soepel en sterk, zodat het gemakkelijk naar beide kanten kan buigen en het paard een rechte lijn kan lopen, zonder naar een kant te ‘trekken’.

Het belangrijkste is en blijft voor mij dat jij en je paard plezier hebben en blijven houden in het paardrijden.

Tijdens mijn lessen zal ik veel aandacht schenken aan de houding en zit van de amazone/ ruiter, evenals het actief houden van de achterhand. Uiteraard dient een paard goed op het been van de amazone/ ruiter te reageren en naar de hulp terug te komen. Ook vind ik het belangrijk dat je leert voelen wat er onder je gebeurt, zodat je het buiten de lessen ook kan opzoeken. Het belangrijkste is en blijft voor mij dat je en je paard plezier hebben en blijven houden in het paardrijden.

Waarom in combinatie met massage?

Verbetering van de circulatie van bloed, lichaamsstoffen en afvoer van afvalstoffen
Door de verbeterde bloedcirculatie worden verzuurde en overspannen spieren raken weer doorbloed. Hierdoor krijgen de spieren meer zuurstof en voedingsstoffen.
De afvoer van de afvalstoffen (zoals melkzuur) gaat ook sneller, hierdoor verminderen spierkrampen en ook zwellingen.
Dankzij de verhoogde doorbloeding en in combinatie met het sneller afvoeren van de afvalstoffen. Dit zorgt voor een sneller en sterker herstel bij blessures, zwellingen, ontstekingen en ziekten.
Ook stimuleert een massage de aanmaak van collageen, dit is een eiwit die beschadigd weefsel helpt te vervangen.

Maakt spieren los en ontspant ze
Heb je een paard wat heel fijn loopt, maar eigenlijk ook net niet fijn loopt? Een massage zorgt voor ontspanning in de spieren en daardoor verminderd het ook stress. Ook de spijsvertering verbetert. Deze reageert op de vermindering van de spanning.
De spieren worden soepeler en dit is te merken: een dressuurpaard krijgt meer souplesse en een springpaard komt makkelijker over de sprong.
Ook de ontstekingsreacties en verklevingen (de bekende knopen) verminderen en het zenuwstelsel ontspant. Voor oudere dieren is het ook goed om de wat strammere spieren wat losser te maken. Ook maakt het lichaam endorfine aan, dit is een lichaamseigen pijnstiller.

Bevordert spieropbouw en vergroot de trainingscapaciteit
Een massage zorgt voor een betere spieropbouw omdat je de spieren beter ondersteund door de kleinste beschadigingen al goed laat herstellen door de betere doorbloeding en afvoer, hierdoor krijg je geen grote probleemgebieden meer en krijgt een spier een betere herstelperiode, want, zoals je misschien wel weet groeien de spieren niet tijdens de training zelf, maar op het moment dat ze aan het herstellen zijn van de geleverde inspanning. Herstel na het sporten is minstens zo belangrijk als de daadwerkelijke training. Daarom kan je een paard ook niet 7 dagen in de week intensief trainen.
Ook ondersteun je het lichaam met een massage door het aanmaken van ATP, een energiebron voor de spieren en een betere bewegingsvrijheid.