Heeft je zoon of dochter moeite met de spellingsregels, werkwoordspelling, klokkijken, optellen, aftrekken of de tafels? En is hij of zij een echte dierenvriend met moeite om te concentreren tijdens de theoretische uitleg? Dan is bijles op het paard dé manier om hem of haar te helpen!

Hoe werkt deze methode?

Leren met paarden is een innovatieve manier om te leren. Door het visueel maken van de onderdelen en in beweging deze te leren, slaan kinderen de stof makkelijker en sneller op. De lessen met paarden zijn individueel en duren 1,5 uur.
Doordat de kinderen buiten met hun hele lijf in plaats van binnen met hun hoofd aan het leren zijn, voelt het spelenderwijs. De stof wordt op verschillende manieren gebracht: visueel (kleuren en vormen), auditief (korte uitleg en veel beweging) en interactief (volop in beweging tijdens de parcoursen en spelletjes).

Uitleg van de lesstof

Een les begint met een korte visuele uitleg. Soms aan tafel en soms direct in beweging. Net wat de concentratie toelaat. Vanuit dit totaaloverzicht zoomen we in op de afzonderlijke onderdelen.

De trainingen zijn geen vervanging voor een dyslexiebehandeling. Ik zou het wel fijn vinden als je van te voren overlegd met mij als je de training gelijktijdig met een dyslexiebehandeling wilt doen. Dit is om te voorkomen dat de belasting voor de kinderen te zwaar wordt en er sprake kan zijn van gebruik van verschillende termen waardoor verwarring kan ontstaan.

Opbouwen

In de rijbak bouwen we samen de lesstof na met kleurige materialen zodat de spelling, klok- en rekenregels gevisualiseerd worden en het kind er een beeld bij heeft. Ook het opbouwen helpt bij het inprenten van de regels.

Warming-up

Na het klaarmaken van het paard volgt een korte warming-up met leuke oefeningen om de linker- en rechterhersenhelft goed met elkaar te laten samenwerken.

Lesstof oefenen

Vervolgens wordt de lesstof in beweging en gevisualiseerd aangeboden, zowel op als naast het paard. We zijn spelenderwijs en in beweging bezig met alle spelling- en rekenregels.

Thuis

We hebben in de les de stof dus op drie manieren geoefend (tijdens de uitleg, tijdens het opbouwen en op het paard). Herhalen is belangrijk om de lesstof in te slijpen. Zeker voor kinderen die niet makkelijk op de theoretische manier leren. Deze lessen zijn geen bijles waar het kind een uurtje in de week naar toe gaat. Daarom krijgen de kinderen speciale spelletjes en oefeningen mee zodat ze spelenderwijs hiaten kunnen wegwerken en zelfvertrouwen kunnen opbouwen.

Welke lesstof behandel ik?

Mindset

Op reis door de chillzone, leerzone en paniekzone. Herken niet helpende rode gedachten en leer hoe je ze verandert in helpende groene gedachten.

Spelling

Leer de belangrijkste spellingregels: dichte klank (hakwoord), lange open klank, korte open klank, tweetekenklank, langermaakwoord, stomme e, sch en viertekenklank. Gebaseerd op de F&L methode Taal in Blokjes.

Lezen

Oefenen met lezen terwijl je op het paard zit!

Werkwoordspelling

Hoe zit het toch met die d en die t in de tegenwoordige tijd en die de(n) en te(n) in de verleden tijd? Incl. ‘t kofschip.

Klokkijken analoog

Ren, rij en spring door de klok met hele en halve uren, kwart voor en kwart over en gebruik het stoplicht voor de minuten.

Klokkijken digitaal

Grip op de tijd door de digitale vrienden aan elkaar te koppelen. Geen verwarring meer! En leer makkelijk digitaal klokkijken

Tafels

Welke tafel(s) wil jij leren? Ontdek het patroon en zet ze in je hoofd. Makkelijk toe te passen!

Optellen/aftrekken

Flitsen en splitsen met hoeveelheden en getallen. Verliefde harten op de getallenlijn tot 10, optellen/aftrekken op de getallenlijn tot 20 en getallen raden en optellen/aftrekken tot 100.