jess

Angsten hebben is heel logisch en helemaal niet raar, het wordt alleen vervelend als je bang bent om de dingen te doen die je graag wilt. Bang zijn voor paarden is heel vervelend als je graag met ze om gaat.
We beginnen in kleine stapjes en zodra je je op je gemak voelt, zetten we pas de volgende stap.
Ik heb, mede dankzij mijn paarden, al bij veel mensen het vertrouwen en plezier teruggegeven op en naast het paard. Wekelijks komen er mensen met angsten bij mij op stal en gaan weer voldaan naar huis.

De specifieke hulpvraag ligt bij iedereen anders en aan elke hulpvraag kan iets gedaan worden.

Geen paniek

Schaam je zeker niet, ondanks dat er in de paardenwereld vaak nog een taboe op de angst zit. Ruim 80 tot 95 % van de mensen die met paarden omgaan heeft wel eens last van angst, dit is van de beginnende, zoekende ruiter tot de ervaren professional.
Deze angst komt vanuit verschillende hoeken. Bij de beginnende ruiter is het vaak de onzekerheid in de sport en het missende zelfvertrouwen, bij de meer gevorderde ruiter en professionals komt dit vaak vanuit negatieve ervaringen (bokkende, steigerende, rennende paarden, vervelende vallen, etc).

Vergeet niet dat angst een reactie is die vanuit nature komt, vroeger hadden wij dit nodig om ons te waarschuwen voor de gevaarlijke tijger en waarom we bang waren voor die tijger. Nu hebben wij als mensen eigenlijk niet zo veel meer om vang voor te zijn en valt hier dus aan te werken.

In tegenstelling tot bijvoorbeeld claustrofobie is de angst voor paarden en paardrijden dubbelop. Bij claustrofobie zal je aan jezelf kunnen werken, bij paarden zit je op een levend wezen met een eigen denkwijze en reactie. Deze reactie is gebaseerd op zijn natuurlijke vluchtinstinct. Hierdoor is een paard altijd bezig met het scannen van de omgeving om hem heen, komt er geen poema uit de bosjes, moet hij vluchten of moet hij stilstaan en goed kijken. Zodra jij gespannen gaat reageren op zijn spanning, bevestig jij zijn natuurlijke instinct en kom je in een negatieve spiraal.
Het is dus ook van belang dat je erkend dat je bang bent, maar ook erkend dat een paard het ook mag zijn. Je kan niet zeggen dat een paard nooit iets zal gaan doen. Accepteer dat de kans aanwezig is dat hij zou kunnen bokken of rennen, maar dat de kans is dat je blijft zitten en lekker kan rijden waarschijnlijk veel groter is.

Voordat je verder leest, denk even na over de volgende 2 punten:

  • Wat heb je de afgelopen paar jaar gelaten omdat je bang bent geweest? Dus wat heb je niet gedaan door je angst en waar heb je spijt van?
  • Kijk naar jezelf over 20 jaar. Als je in dezelfde angst zou blijven als waarin je nu zit, en je bent 20 jaar verder en de kans heel groot is dat er niks heel heftigs gebeurd (eraf vallen, steigerend paard, etc.), maar wel deze angst 20 jaar hebt aangehouden, vind je dat niet onwijs zonde?

Ik wil je hier doorheen helpen. Ik begrijp dat je liever niet galoppeert omdat het je de kriebels geeft, maar ik weet ook dat de teleurstelling na afloop nog vervelender kan zijn dan de kriebels voor de galop.
We gaan je comfortzone langzaam vergroten, maar we gaan wel steeds een stapje uit je comfortzone (als je hetzelfde blijft doen, blijf je tegen hetzelfde aanlopen).

Verschillende hulpvragen

We kunnen aan verschillende hulpvragen werken, ik krijg heel veel verschillende mailtjes en telefoontjes. Misschien herken jij je wel in een van de volgende:

Situaties met je eigen paard:

  • Je hebt een negatieve ervaring met een paard en je wilt graag verder met dit paard, dit kan bijvoorbeeld je eigen paard zijn. Hij kan bijvoorbeeld in het verleden iets vervelends gedaan hebben, het probleem is opgelost (verkeerd zadel, tandarts, etc.) maar toch zie je er tegenop om er weer op te stappen

Situaties met ieder paard:

  • Je bent bang om te rijden of gaat afwachtend rijden omdat je slechte ervaringen hebt zoals vallen, controle kwijt zijn of iets anders en je bent bang dit weer mee te maken.
  • Heb je vroeger veel gereden en heb je nu een periode niet meer gereden? Dan kan het lastig zijn om het rijden weer op te pakken. Of wil je juist op latere leeftijd weer beginnen met rijden en je wilt liever niet gelijk de groep op de manege in? Dan is dit een leuk opstapje
  • Ik ben het gevoel van controle kwijt in de galop
  • Ik durf gewoon niet meer op te stappen, ik krijg het al benauwd bij het idee
  • Ik ben een keer gevallen en ik en bang dat het weer gebeurd
  • Ik wil gewoon weer ontspannen kunnen rijden

Situaties vanaf de grond:

  • Je hebt kinderen die wel graag rijden maar zelf weet je nog helemaal niks van paarden, je kan ze niet lezen, ze komen onverwacht en je wordt alleen maar banger (dit kan op stal zijn, de manegepony die bijt met opzadelen, je weet niet wat je in een groep moet doen, etc).
  • Je bent angstig bij een paard alleen op stal
  • Je weet niet goed wat je moet doen met de paarden in de groep
  • Problemen met paarden uit het land te halen terwijl je het paard moet draaien, andere paarden moet tegenhouden en het draad of hek dicht moet doen

Wat gaan we doen?

We weten nu waarom we bang zijn, dit kan door ervaringen komen of meestal komt dit doordat je als persoon bang bent om de controle te verliezen. Het is natuurlijk super vervelend als je de paarden heel fascinerend vind, en graag met ze om wilt gaan, maar er wel een drempel is waar je overheen moet om bij ze te komen. Wat gaan we hier aan doen?

Voor mij is het het belangrijkste dat jij weer met een relaxed gevoel kan gaan rijden, want deze sport is zo mooi, het werken met een dier geeft zo veel voldoening en de galop geeft zo veel vrijheid.
Natuurlijk gaan we aan de gang met je eigen specifieke hulpvraag, maar we gaan ook vooral aan de manier van denken werken, want: Een mens lijdt dikwijls het meest door het lijden dat hij vreest

Waar gaan we aan werken en welke dingen ga je waarschijnlijk horen?

Op de grond:

  • We gaan kijken naar het gedrag van een paard in de kudde en in het werken naast het paard, hierdoor zien we de signalen die een paard geeft voordat een paard bijt, en waarom bijt een paard eigenlijk?
  • We gaan aan de gang met alle handelingen om het paard heen, van dekens wisselen, tot hoeven, tot zadelen, tot binnen en buiten zetten, alle ‘alledaagse’ dingen.

Met rijden:

  • Voor je op je paard stapt, denk niet alleen aan alles wat er fout kan gaan, maar besef dat, wat er ook gebeurt, waarschijnlijk kan je het aan, en wat nu als het niet gebeurt, als het goed gaat in plaats van fout? Hoe voel je je dan?
  • Zelfverzekerd zitten om je paard zekerder te laten lopen, ga diep zitten, handen laag, adem diep in en breng je zwaartepunt omlaag, dan zakt je paard ook weer naar ontspanning
  • Ga proactief rijden en niet reactief (pro actieve ruiter houd zich bezig met het nu en hoe fijn zijn paard loopt, re actieve ruiter blijft bezig met wat er gebeurd is en wat er kan gebeuren)
  • Denk niet “please schrik niet” of “oh jeej als hij maar niet bokt”, maar zet een plan op, ga veel buigen, van hand veranderen, tempowisselingen rijden, etc.
  • Vertrouw op jezelf en laat je paard op jouw vertrouwen, krijg vertrouwen in actief rijden, geef je paard het vertrouwen dat hij vooruit kan, een paard is een vluchtdier, bij spanning is stilstaan in zijn hoofd juist gevaarlijk, dus lekker aan het werk en laat hem op eigen benen lopen.
  • Begin klein. Als je de galop spannend vind, begin dan eerst je draf te verruimen, steeds meer, daarna een paar passen galop, daarna een volte en daarna door de bak.

De lessen kunnen met je eigen paard zijn of met mijn paarden, ik beschik over een paar hele lieve paarden die heel goed aanvoelen hoe de ruiter zich voelt. Ze kunnen je heel veel vertrouwen geven in jezelf en het leren vertrouwen op het paard.

Wat is het stappenplan?

Ik kom bij jou:

Het plan mag je helemaal zelf bedenken! Kom ik bij jou bij je eigen paard en je wilt meer begeleiding op de grond, dan doen we dat, we kunnen ook bijvoorbeeld wat onderdelen van mijn schriktraining erbij pakken.

Kom jij bij mij?

Kom jij naar mij dan kunnen we gelijk met het rijden beginnen, of we beginnen eerst op de grond:
Hoe zit een paard in elkaar, contact maken met het paard op de grond. We lopen de wei of paddock in en ik geef daar wat basiskennis over de paarden. Na de eerste paar dagen kan je al heel veel van de lessen in praktijk brengen. Ik vind het stukje in de kudde erg belangrijk, omdat je daar kan zien hoe paarden met elkaar en dus ook met jou omgaan. We lopen de paddock in en ik geef wat basiskennis over de paarden. Hoe gaan ze met elkaar om, hoe zien ze jou, wat is jou rol als mens. Hoe gaan ze met elkaar om, hoe zien ze jou, wat is jou rol als mens. Hoe kan je met ze omgaan en alle basiskennis die belangrijk is om met een paard om te gaan
Vervolgens nemen we een van mijn paarden mee en gaan we in de stal verder. Hier gaan we het paard verder aanraken en poetsen.

Als het allemaal goed voelt, gaan we naar de paddock en gaan we aan de gang met grondwerk en leiderschap. Je geeft het paard duidelijk aan wat jouw persoonlijke ruimte is en leert het paard om die ruimte te respecteren. We gaan aan de gang met leiden en volgen, halthouden en achterwaarts gaan. Daarnaast gaan we kennismaken met de gangen. We gaan vanaf de grond het paard laten stappen, draven en galopperen. Terwijl we dit doen, houden we ons bezig met natuurlijke leiderschap en het beïnvloeden hiervan. Wanneer je hier eenmaal bewust van bent, kun je deze ook in de praktijk uitoefenen in persoonlijke situaties.

Alleen rijden

Vervolgens gaan we (of we beginnen gelijk met, als je het stukje op de grond liever overslaat) rijden. Daar gaan oefenen we stap, draf, galop en tempowisselingen. Als je ergens moeite mee hebt, kunnen we dit altijd in het begin aan de longeerlijn doen

Zitles

Ook kunnen we aan de gang met zitlessen, dit doen we met de voltigesingel en de longeerlijn, dus zonder zadel, hierbij gaan we werken aan balans, zit en sturen.

Galopangst

Angst voor de galop komt veel vaker voor dan je denkt

Niet echt bang

Het kan ook zijn dat je niet echt bang bent, maar dat het gewoon net niet lekker voelt. Je doet alles wel, maar wel gespannen. Je komt van je paard af, maar je hebt wel gelijk last van je rug van het aanspannen. Of de dag erna spierpijn van je bovenbenen aanspannen