“Waarom training” door inspanningsfysioloog dr. Carolien Munsters

april 10, 2015 0 Door Evy

Ik ben met mijn moeder haar het KNHS centrum geweest voor bijscholing door inspanningsfysioloog dr. Carolien Munsters.

Waarin verschilt een mens van een paard.
Het paard kan i.t.t. de mens slecht z’n warmte kwijt. Als wij na een paar minuten bij het uitstappen onze jas aantrekken zit het paard nog met het probleem z’n warmte kwijt te willen, de comfortzone van een paard ligt tussen de -5 en 10 graden, bij ons veel hoger dik boven de 20 graden.
Wat doen de meeste mensen na het rijden, ze pakken het paard in of zetten hem onder het solarium. Er werd ons duidelijk gemaakt dat dit veel schade veroorzaakt als gevolg van onherstelbare eiwit schade op in de spieren.
Ook de pezen zijn gemaakt van eiwitten die beschadigen krijgen door verhitting. Daarom is beenbescherming ook eigenlijk niet goed voor een paard, als je dan toch beenbescherming wilt, deze gelijk af halen na gedane arbeid. De temperatuur onder de pijpkous kan oplopen tot 41 graden en hetzelfde geldt voor het met beenkappen op de trailer staan. Vaak zijn we zelf de oorzaak van peesproblemen. Onder bandages wordt de temperatuur nog heter.
Voor kou op de spieren hoeven we niet zo snel bang te zijn. Bij extreme warmte en oververhitting bij het paard zelfs beter zo snel mogelijk te koelen met (ijs)koud water en direct droogtrekken en bewegen.

Training
Herstelperiodes zijn belangrijk! Sportpaarden na gedwongen rustperiode zien er vaak beter uit omdat ze in de trainingsopbouw nooit een juiste herstelperiode aangeboden hebben gekregen. Spieren bestaan uit verschillende types spiervezel. duur- / duur-kracht- /kracht vezel. Bij elk ras overheerst een bepaald soort.
Wij moeten kracht vs. uithoudingsvermogen bij trainingsdoel in het oog houden. Als wij denken dat wij het paard fysiek belasten in de training is daarvan vaak nog geheel geen sprake. Vaak wordt gezegd dat het paard een ontspanningsrondje aan de longe krijgt terwijl deze training vaak veel meer vraagt van het paard dan training onder de man. Paarden kun je tot op hoge leeftijd (bijv. 18 jaar) op hoog niveau blijven trainen

Wet van de overcompensatie = na een zware training zal het paard eerst iets terugvallen en na 1 – 2 dagen er iets beter uit komen waarna de spierkracht weer afneemt. mensen gaan 1 keer per week naar de fitness: hier bereik je ook niets mee.
Optimale training = intensiteit verhogen – juiste herstelperiode en dat herhalen. Je komt in een positieve spiraal. Hij wordt sterker. Helaas veel paarden andersom: paard ging niet goed de dag erop een schepje er boven op. Dit zorgt voor een negatieve spiraal met onbegrip van ruiter jegens paard en een slechter wordend paard

Nogmaals zei ze:
Rustperiode heel belangrijk voor een paard

Vervolgens kregen we een filmpje te zien van een paard en amazone beide met hartslag meter. Paard bleef onder de 120 en amazone liep tegen de 180. Amazone zei bij de evaluatie dat paard moeite had met de oefeningen terwijl je zag dat door de hoge hartslag van de amazone haar coördinatie slechter werd en zij geen juiste hulpen meer kon geven. Dit was een eye opener.

Een net beleerd paard ongeacht de leeftijd gebruikt veel energie in het dragen van de ruiter. Als je 70 kg weegt zal het paard soms met zware inspanning te maken krijgen als je bijv. in het zadel terecht komt. Houd rekening met dit aspect en bouw de juiste rustperiodes in bij het beleren. Ook een 6-jarig net beleerd paard -bijv. oudere fokmerrie- krijgt hiermee te maken. Span het paard niet achter de wagen door het te zwaar te belasten in het begin van z’n carrière. Neem de tijd.

Conclusie:
Waar dien je bij het trainen van paarden rekening mee te houden
1. verschillende energie systemen.
2. verschillende spiertypes daaraan gekoppeld.
3. juiste intensiteit van de trainingsprikkel.
4. timing van de training  (herstel periodes).
5. verschillen tussen spieren, botten, pezen en banden.

hoe houd je een mentaal fit paard
1. gevarieerde training.
2. voorkom overtraining.
3. zorg voor voldoende actieve (geen boxrust) rust (herstel) momenten.
4. bied mentale rust aan bij je paard.